Akupunktiosta yleisesti

Akupunktion vaikutusmekanismeista

Länsimaisen lääketieteen näkökulmasta akupunktio on tiettyjen akupunktiopisteissä olevien hermopäätteitten stimulointia akupunktioneuloilla. Tästä stimulaatiosta välittyy hermoärsykkeitä hermoja pitkin selkäytimeen, sieltä eteenpäin aivojen eri keskuksiin ja autonomisen hermoston tumakkeisiin.

Ärsykkeistä käynnistyy elimistön oma kivunlievitys- ja parantumisprosessi. Siinä on havaittu erilaisten säätelyhormonien vapautumista, lisämunuaiskuoren aktivoitumista, endorfiinien ja oksitosiinin lisääntymistä elimistössä, verenkierron yleistä ja paikallista lisääntymistä ja elimistön homeostaasin parantumista. Myös elimistön immuunijärjestelmä aktivoituu akupunktuurihoidon vaikutuksesta.

Perinteisen kiinalaisen lääketieteen mukaan sairaudet ovat energia- ja nestekierron häiriöitä. Elimistön toimintaa ja sairauksia selittävät teoriat on luotu jo paljon ennen nykyistä ihmisen anatomian ja fysiologian tuntemusta. Sairauksia hoidetaan energiakanavilla eli meridiaaneilla olevien akupunktiopisteiden kautta. Tiettyihin pisteisiin neuloja laittamalla liikaa energiaa ajetaan pois tai puuttuvaa energiaa kutsutaan paikalle, jolloin sairaus alkaa parantua.

Akukuvia Kiinasta IMGA0156

Historiaa

Akupunktiota on käytetty hyvin kauan. Vanhimpien kivikautisten kiinalaisten esinelöytöjen arvioitu ikä on n. 7000 vuotta. N. 3500 vuotta sitten valmistetussa pronssinukessa on jo kuvattu akupunktiopisteitä ja meridiaaneja. Silloin hoitomuoto on ollut jo lähellä nykymuotoista hoitojärjestelmää.

Keski-Eurooppaan akupunktio on tullut 1600-luvun jälkipuoliskolla idänkauppiaitten mukana.

Läntiseen maailmaan hoitomuoto levisi laajemmalle presidentti Nixonin Kiinan vierailun jälkeen v. 1972.

Suomen Lääkäreiden Akupunktioyhdistys perustettiin 6.12.1972.

Lääketieteellinen näyttö hoidon tehosta

Laajat kontrolloidut kaksoissokkokokeet ovat tällä hetkellä arvostetuimpia hoidon tehon arvioinnissa. Ne sopivat hyvin esimerkiksi lääkkeiden tehon arviointiin. Akupunktioon niitä on kuitenkin käytännössä vaikeaa soveltaa. Sokkokokeissa esimerkiksi hoidon antajien ei tulisi saada tietää pistävätkö neulalla eikä havaita hoidon aikana ilmeneviä välittömiä vaikutuksia, eikä hoidettavien tulisi saada tietää pistetäänkö heitä neuloilla.

Järjestelmällisesti tutkimuksia seulovat hoitokokeiden arvioijat ovat sulkeneet pois töistään mm. pienet tai mielestään huonosti sokkoutetut tutkimukset.

Viime vuosina on kuitenkin akupunktuurista kertynyt selkeää tieteellistä näyttöä mm. migreenin, niskakipujen, jännityspäänsäryn, nivelrikon ja selkäkipujen hoidossa.

Akukuvia Kiinasta IMG_4685

Akupunktion käytöstä

Akupunktuurilla on hoidettu maailmalla satoja miljoonia ihmisiä. Kiinassa traditionaalinen lääketiede akupunktio mukaan lukien on edelleen monin paikoin väestön ainoa hoitokeino.

Yhdistyksemme jäsenet ovat käyttäneet akupunktiota jo yli neljänkymmenen vuoden ajan ja viikoittain tuhannet ihmiset Suomessa saavat lääkärin antamia tai määräämiä akupunktiohoitoja.

Helsingin Yliopiston eläinlääketieteen tiedekunnan eläinsairaalassa toimii akupunktiopoliklinikka, ja yhdistyksemme eläinlääkärijäsenet hoitavat potilaitaan myös akupunktiolla.

Hoitoindikaatioita

Eniten Suomessa akupunktuurilla hoidetaan erilaisia pitkäaikaisia kiputiloja.

– Eniten niska-hartiaseudun kiputiloja

Muita paljon hoidettuja ovat:

– Polvinivelrikon kiputilat
– Selkäkivut ja ischiaskivut